PC-LITE
 
نویسندگان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
پیوندهای روزانه
لینکی ثبت نشده است

خلاقیت از ماده خلق گرفته شده است و در اصطلاح به فرآیند خلق و ایجاد افکار نو و ایده های جدید در ذهن(در زمینه شغلی، اجتماعی و ...) را خلاقیت و به فردی که این ایده ها را خلق نموده است خلاق یا ایده پرداز گویند.

در شرایط متغیر و متحول کنونی، خلاقیت و نوآوری شرط بقا و کلید موفقیت افراد و سازمان ها می باشد و ضرورت آن به حدی است که برخی نبود آن را با نابودی سازمان در دراز مدت برابر دانسته اند.

یک مثال کاملا ملموس برای این مدعا می توان از پیکان نام برد که به دلیل عدم ایجاد خلاقیت و ایده جدید در به روز رسانی طراحی، تجهیزات و امکانات نتوانست با تکنولوژی متحول جهان امروز رقابت نماید و از خط تولید خارح شد.

در قطعنامه نهایی کنفرانس خلاقیت در دهه 80 میلادی که در دانشگاه اوهایو برگزار گردیذ، عنوان شد که اگر خلاقیت تقویت نگردد، حتی جهان به نابودی کشیده می گردد.

به گفته اندرسن خلاقیت در کودکان امری همگانی است.

چرا در کودکان این امر قوی می باشد ولی در بزرگسالان بسیار کمتر است؟یکی از دلایل آن جذابیت و عجیب بودن همه چیز در جهان از منظر کودکان است؛ در واقع این حس کنجکاوی است که در کودک سبب بروز و شکوفایی خلاقیت و استعداد کودک است ولی تمام اتفاقاتی که در جهان رخ می دهد برای بزرگسالان عادی و تکراری شده است، در واقع روزمرگی یکی از آفات و موانع در بروز خلاقیت و ایده پردازی است.

اگر می خواهیم ذهنی خلاق و ایده پرور داشته باشم باید همواره به همه اتفاقاتی که در این جهان و اطراف ما به صورت روزانه رخ می دهد با دید نقادانه بنگریم و بی تفاوت از کنار آن نگذریم.

اگر هنگاهی که نیوتن زیر درخت نشسته بود و سیب از شاخه درخت بر سرش افتادف مثل سایر افراد آن را برمی داشت و می خورد، تا چند قرن دیگر هم قوه جاذبه زمین کش نمی شد، ولی برخلاف افراد دیگر با همین اتفاق ساده که روزانه به دفعات شاد آن بوده است، به فکر فرو رفت و با خودش گفت چرا سیب به زمن افتاد؟ چرا به آسمان نرفت؟ و سوالات دیگری که ذهنش را درگیر کرد و در نهایت با آزمایش های متعدد توانست قوه جاذبه را کشف نماید.

پیتر دراکر (Piter-f-draker) از صاحب نظران برجسته علم مدیریت معتقد است تفاوت یک سازمان موفق با یک سازمان ناموفق نه در کمبود سرماه، تجهیزات، فضا و حتی نیروی انسانی ماهر و متخصص است، بلکه در عدم وجود مدیران و افراد کارا و خلاق است.(نژاد ایرانی:1375:37) 

 

منبع : http://1iedeh.parsfa.com

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ] [ ۱۲:۳۹:۳۴ ] [ admin ]
[ ]
.: Weblog Themes By viablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعی ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب